Kautta
tunnetun historian Uhtua on ollut Vienan suurin kylä ja taloudellinen
keskus, vaikka se 1800-luvun alkupuolella hallinnollisesti jakautuikin
- Uhutjoki rajana - Vuokkiniemen ja Paanajärven pitäjiin.
Sittemmin siitä lähikylineen tehtiin oma kunta. Vuoden
1905 väestönlaskun aikaan Vienan Karjalaan laskettiin
kuuluvaksi seuraavat kunnat, jotka olivat Kemin kihlakunnan alaisia:
Oulanka, Pistojärvi, Vuokkiniemi, Kontokki, Kiestinki, Uhtua,
Jyskyjärvi, Paanajärvi, Voijärvi, Tunkua, Vitsataipale,
Usmana, Suikujärvi, Kantalahti, Kouta, Kieretti, Ponkama, Kemin
kaupunki, Solovetskin luostari, Suiku, Sorokka ja Lupini. Uhtuan
kuntaan kuuluivat seuraavat kylät: Uhtua, Tsiksa, Enonsuu,
Alajärvi, Jyvöälahti, Luusalmi, Nurmilahti, Röhö,
Häme ja Haikola.
 Neuvostovallan
tultua voimaan Uhtuasta tehtiin piirikeskus. Piirin rajat ovat vaihdelleet
erilaisten poliittisten suuntausten mukaisesti: Kalevalan 100-vuotisjuhlan
kunniaksi piirille annettiin Kalevalan piirin nimi. Kun sitten alkoi
surullisenkuuluisa keskittämispolitiikka, joka johti monien
runokylien likvidoimiseen, Kalevalan ja Kiestingin piirit yhdistettiin
Kemin piiriin ja luotiin suuri ja, kuten uskottiin, "tehokas"
hallintoyksikkö.
Tässä yhteydessä Uhtua menetti alkuperäisen
nimensä (v.1961), sillä Kalevalan piirin hävittyä
haluttiin eepoksen nimi jotenkin jättää näkyviin
ja vastoin asukkaiden tahtoa Uhtuasta tehtiin Kalevala.
Suurpiiri ei kestänyt kovin pitkää aikaa, ja Vienaan
luotiin nykyiset Kemin, Kalevalan ja Louhen piirit, mutta hävitettyjen
"perspektiivittömien kylien" uudelleen perustamiseen
poliitikoilla ei riittänyt rohkeutta. Edes Uhtualle ei palautettu
sen alkuperäistä nimeä.
Kun Kostamuksen kaivosta, kombinaattia ja niiden tarvitsemaa asutusta
ryhdyttiin rakentamaan, tämä alue kuului vielä Kalevalan
piiriin, mutta kun Kostamuksen asukasluku v.1983 kasvoi 10 000:ksi
ja se sai kaupunkioikeudet, niin kaupunki lähiympäristöineen
erotettiin
Kalevalan piiristä omaksi hallintoyksikökseen. Vuonna
1988 siihen liitettiin vielä Vuokkiniemen kyläneuvoston
alue, joten Kalevalan piiri pieneni entisestään.
1990-luvun lopussa Kalevalan piiriin kuuluivat seuraavat kylät
ja asutukset: Kalevala (Uhtua), Vuonninen, Jyskyjärvi, Jyvöälahti,
Pistojärvi, Kepa, Kuusiniemi, Luusalmi, Borovoi ja Uusi Jyskyjärvi.
Lönnrotin aikaan Uhtualla oli n. 80 taloa. Vuonna 1879 Ervasti
kertoo talojen lukumääräksi 160-170. Vuoden 1905
väestölaskenta kertoo taloja olleen 204 ja asukkaita 1
206. Uhtua erosi ulkoiselta olemukseltaan seudun muista kylistä.
Kun joudumme Keski-Kuittijärvelle, aukeaa edessämme
rajaton ulappa. Idässä päin on kahden saaren välissä
kapea aukko, jonka kohdalla ei näy järven toista rantaa
ollenkaan.
Matkalla ajattelemme, pettääköhän Uhtuakin
toiveemme niinkuin Vuokkiniemi.
Mutta kun sitten käännymme eräästä
niemestä, joka esti meitä vielä kylää
näkemästä, huomaamme jo veneestä, että
pelkomme, mitä kylän kokoon ja ulkonäköön
tulee, oli perusteeton.
Vaikutelma on varsin uljas. Laajan, puolikuuta muistuttavan
lahden perukassa näkyy korkea, jyrkkä, puuton hiekkarinne,
kulkien rannan suuntaan. Rinteen harjalla on pitkä rivi taloja
ja kaksi kirkontornia, jotka kuvastuvat taivasta vasten. (Sparre,
vuodelta 1892)
Runonkerääjien aikaan Uhtua jakautui neljään
kylänosaan: edellä kuvattuun Kuitin rantatörmällä
sijaitsevaan nauhamaiseen Likopäähän, joka oli kylän
vaurainta osaa; sen ja Uhutjoen välissä olevaan Ryhjään,
jossa seisoivat vanha tsasouna ja kirkko; joen toisella puolen olevaan
Miitkalan taloryhmään sekä laajaksi suvannoksi laajenneen
Uhutjoen
rantamilla sijaitsevaan Lamminpohjaan. Myöhempiä kylänosia
ovat Lamminpohjan ja Miitkalan väliin rakennettu Issakkala
ja laajaksi kasvanut Huponsuo.
Itse Uhtuassa asuu nykyään viitisen tuhatta asukasta
(vuoden 1989 väestönlaskun mukaan 5 230). Karjalaiset
ovat jääneet vähemmistöksi (2 360 eli 45,1%)
kansallisen piirin hallintokeskuksessaan, jossa vielä ennen
sotia venäjäksi kuultu sana oli harvinainen. Nyt venäjä
on yleinen puhekieli. Karjalaksi puhuvat vain vanhemman polven kantaasukkaat
keskenään.
Muistomerkit
Likopäässä sijaitsee koko Uhtuan kulttuurihistoriallisesti
merkittävin paikka: Varahvontta Sirkeisen eli Jamasen
talon pihapiiristä säilynyt aitta, joka sodanjälkeisen
asuntopulan aikana muutettiin asuinrakennukseksi. Se on ainoa Lönnrotin
ajoilta säilynyt historiallinen rakennus, jonka yhteyteen Lönnrotin
nimen voi liittää.
Uhtualla säilytetään muistomerkkeinä ns. Lönnrotin
mäntyä, jonka juurella hänen on perimätiedon mukaan kerrottu
laulattaneen runontaitajia. Jo Lönnrotin Uhtualla käyntiaikojen
(huhtikuu ja marraskuu) perusteella on selvää, ettei tämä taru voi
pitää paikkaansa. Puu muistomerkkinä
kertoo kuitenkin Uhtuan historiasta ja siellä vaalituista arvoista
- jo siksikin että se nykyään sijaitsee entisen Stalinin patsaan
paikalla.
Inhan vuonna 1894 valokuvaamista rakennuksista oli vuoteen 1999
asti jäljellä vielä eräs suuri Lamminpohjassa
sijaitseva talo, joka toimi muutamat viime vuosikymmenet lastentarhana.
Uhtuan vanha kalmisto raivattiin
sodan jälkeen huvipuistoksi. Kalmiston rauhoittaminen entisten
sukupolvien muistomerkiksi on vähintä, mitä sen hyväksi
nykyään voidaan tehdä.
|