(Suomeksi käätty Helsingin
Kaupunnisa präntätystä, Helsingfors' Morgonblad
nimisestä, Ruotsalaisesta Aviisistä. Oulun Wiikko-Sanomia
1833:20,21,22)
Kauvan olet sinä kyllä saanut oottaa sekä
vastausta kirjallesi, joka, tänne tultuansa, monenkertaisesti
ilahutti minua, että selitystä, mitenkä minä
olen käyttänyt sulta lähetetyt rahat, täällä
oleviin köyhiin avuksi; mutta älä kuitenkaan vielä
tuskau minuun. Sinun kirjasi tullesa makasin minä vielä,
tääll'ä yhä vallittevasa, kulkutauvisa, jota
Ruottalaiset nervfeeberiksi hokevat, enkä voinut siis kirjoittaa
sulle vastausta. Sitten minä kyllä vähitellen paranin,
siksi että minä jo, viikon verran takaperin laskiin,
olisin jaksanut piirustella muutamia sananrivijä vastaukseksi;
mutta tahtoisani samalla antaa sinulle jotaan selitystä meijän
huonosta tilaisuuestamme, tällä Suomen maan nurkalla,
ja saattaakseni jollaan tavalla kostain vastata sinun erinomaista
kansakärsivällisyyttäsi meijän surkeuvesamme,
ylöslykkäsin minä silloin kirjoittaa, siksi kuin
minun lisäyväiset voimani sallisivat minun muutamankaan
tiiman istua kirjoitus pöytäni ääresä,
jota ne vielä, viikko sitten, kielsivät. Sinä petyt,
jo eellä käsin, jos sinä ootat minulta täyvellistä
ja järjestykseen suunnitettua kertomusta; - sitä en
minä saata luvata. Kuin kaiken elatuksen puutos ja kaikenlainen
surkeus ja viheliäisyys on nossut niin korkialle, kuin nykyssä
aikana, meijän surkiasa Kajaanin Läänisämme,
niin on kohta mahotoin selittää niitä sille, joka
niitä omilla silmillänsä ei ole nähnyt. Ei
minulla sunkaan ole sanoja eikä kuntoa sitä yrittää.
Elävä on vielä mielesäni seuraavan tapauksen
muisto. Minä näjin sen keskellä menneen vuoen Elokuuta;
ja kauvan taitaa se mielesäni pysyä. Minä vaelsin
silloin Saunajärven kylästä, (Kuhmoniemen, eli
Kuhmon Kappelisa, Sotkamon pitäjäsä), ja poikkeusin
Kuusjärven kylään, aikomuksella viettää
siellä yötä. Hiljan illalla tulin minä muutamaan
torppaan, josa Emäntä, suuren lapsijoukkonsa kansa,
oli kotona. Kerran olin minä jo samana päivänä
eksynyt syänmaan poluille, joita minä vaelsin, ja pelkäsin
taas olevani väärällä tiellä. Kohta katosi
kuitenki minun pelkoni, emännältä kuultuani, että
minä olin oikialla tiellä. »Mutta», sanoi
hän, »teijän piitää ensistä mennä
meijän salmen yli, kylään päästäksennä.»
Viipymättä oliki hän valmis saattamaan minua sen
yli. Me astuimma veneeseen, ja lapset jäivät rannalle
itkemään. Yli tultuamme, tarjosin minä hänelle
soutopalkkaa; mutta hän ei myöntänyt vähääkään
palkintoa vastaan ottamaan, vaikka minä kyllä kojin
pakotta häntä siihen; hän takasi vaan jo monina
Herran aikoina saattaneensa ihmisiä salmen yli, ja tekevänsä
sitä vielä eeskipäin, kenenkään moitimatta,
ettei hän palkata niin paljon olisi auttanut lähimmäistänsä.
Havattuani suurimman köyhyyen vallitsevan hänen talouvesansa;
mutta päättäin hänen yksipintaisesta kiellostansa,
vastaan ottaa saattamapalkkaa, erinomasta tarvetta ei olevan hänen
talosansa, kysäsin minä, jos heillä vielä
oli leivänvaraa elonaikaan eli leikkuuseen asti. Hän
pyrskähti itkemään, ja vastasi minulle: »Rukiista
leipää me, Herra kulta! emmä ole nähneetkään
sitten kuin jäät keväillä lähtivät,
ja moneen viikkoon meillä ei ole ollut kouraakaan jauhoja
seottaa petäjäleipäämme.» Minulla oli
laukusani (Renselisäni) limppuleipä, jolla Maanmittarin
(Ingenieur) Wickmannin Frouva Nurmisten pitäjäsä,
varusti minua, Viinan Kaupunkiin (Archangel) lähtiisäni.
- Sen minä otin laukustani: leikkasin siitä puolen,
ja käskin hänen jakaa se lapsillensa, jotka yhä
vielä kuuluivat itkevän toisella rannalla. Hänen
ilonsa siitä vähäisestä ja halvasta lahjasta
oli suurempi kuin monen muun olisi yhtä suuresta kulta tönkistä.
Hän palasi sitten veneeseensä ja souti rannasta, josa
minä vivyin siksi että hän päsi yli, lastensa
luokse. Minulla ei ole sanoja joilla minä selittäisin
niitten iloa, kuin he näkivät äitillänsä
olevan leipää. Syämmellisesti ilotellen piirittivät
he äitinsä, ja riemuiten, juuri kuin voiton-Sankarit,
astukselivat he rannasta pirttiinsä, johon he katosivat minun
silmistäni.
Se tapahtui jo keskellä Elokuuta, ja merkittävä
on, ettei ainostaan mainitusa, mutta, kuka tiesi, monesa
muusakin mettämökisä, eletty silkalla petäjäisellä.
Yleiseen löytyi semmosia paikkoja, joka on siitäkin
havaittava, että minun täyty kantaa leipää
kansani, laukusani, jot'en minä, tosiaan mielelläni
olisi tehnyt, jos minulla olisi ollut toivoa, ees joka kymmenennesä
talosa, jottein sivu minä kuljin, saaha rukiista-leipää,
johon minun vattani, lapsuuestani asti, on niin harjauntunut,
että
minä
tuskin tulen toimeen petäjäleivällä.
- Vuonna ennen jo (1831), kuin
minä Heinäkuusa
vaelsin Kuhmon kirkolta Kiannalle (Hyrynsalmesa), Vuosanka,
Mikittä, ja Härmäjärvi nimisten, ja
muitten kyläin, läpi, en voinut minä,
vähilleen kolmeen vuorikauteen, saaha muuta ruvaksi
kuin petäjäleipää ja maitoa. - Niin
kauvan ovat jo ne tienot nälkää nähneet.
Ennen kuin vimmesyksynen halla kohtasi Pohjanmaata, olivat
eelliset pari eli kolme vuotta, jotka myös olivat katovuosia
muutamille tienoille erinomattain, tyhjentäneet kaikki
entiset varat, ja sulkeneet entiset elatuksen keinot. Ihmisten
täyty tyhjentää viimmeisetkin säästetyt
rahakassansa, eloa ostaaksensa; niitten täyty lainnata,
mistä saivat, moninkertaisesti korotettuna kasvoa,
ja erinäisiä hyväntekiäisiä vastaan,
joita lainan antajat näillä main ovat tottuneet
vaatimaan ja ottamaan velan ottajilta. Parempia aikoja toivottiin,
joina velat aivottiin maksaa. Monet, nääntynynnä
pitkällisen kärsimyksensä kuorman alle, hylkäsivät
viimmen itte toivonki, ja kuin sanomat, kuka tiesi mistä,
levisivät maakuntaan, siunatuita elonmaita olevan paljon
autiona, etelä puolella Suomen-Lahtia, valmistivat
peretkunnat, saottain, ittensä kohta, ijäksensä
heittämään syntymämaansa maat ja mantereet.
He möivät kaikki, mitä he eivät voineet
kansansa kulettaa, ja lähtivät matkustamaan Suomen
pääkaupunkiin, josta heitä, puheitten jälkeen,
piti vietämän meren yli, Riian kaupunkiin. Yksi
osa vaelsi St. Pietarihin, sieltä Riian kaupunkiin
mennäksensä. Riikaa, Riikaa, vaan yleisen mainittiin;
ja jos joku koki talonpojille selittää asian oikiata
järjestystä, niin ei kukaan häntä uskonut.
Iso väestö vaelsi silloin etelään; mutta
moni palasi sieltä vielä suurempaan köyhyyteen;
sillä lähtiisänsä reisulle olivat he
myöneet eläimensä ja muun tavaransa; ja heijän
poisa olonsa kautta oli kaikki työ jäänyt
tekemättä. Muutamia jäi etelä maihin
asumaan, ja epäilemättä löysivät
ne siellä parempia etuja, kuin ne jotka kotiinsa palasivat.
Niin paljon oli jo menneenä kesänä puutoksen tuska
ja epätoivo hätäyttänyt ihmisiä. Muttei
siinä kyllä; syksyn piti sammuttaa toivon viimmesenki
kipinän, joka vielä oli säilynyt muutamitten povesa.
Kauhistuksella muistelen minä viimmeisen Syyskuun 6:ta päivää.
Minä olin silloin Haapavaaran Kestikivarisa, Kajaanin ja
Iisalmen välillä. Koko päivän sato silloin
lunta, lakkaamata, ja pellot olivat yleiseen vielää
leikkaamatta, eikä ees vielä joutuneetkaan. Yöllä
jälkeen tuli niin kova pakkanen, että ojisa ja maantienraveisa,
aamulla, minun matkustaisani Iisalmeen, oli paksu jää.
Mettä oli, niin kuin talvella, aivan valkia lumesta, ja mettäteillä
ajettiin jo reellä. Mainittu yö lopetti kaikki, ja vaikutti
että tuhansittain ihmisiä, jotka vielä siihen asti
olivat toivoneet omilla varoillansa, ehkä vaivoin, tulla
toimeen, kohta sen jälkeen, kerjäläisinä,
joukottain täyttivät kaikki kylät. Vanhoja varoja
ei löytynyt misään. Kaikki mitä hankkia oli
voitu, se oli tarkoin kulunut eellisinä katovuosina. Vielä
lisäksi oli vuoen vähäinen tulo aivan kelvoton
ruvaksi ihmisille. Jauhot, mainituista eloista, olivat viheriät
ja karvaat; ja niistä leivotut leivät eivät pysyneet,
tavallisesti, niinkään paljon koosa, että niitä
olisi saattanut oikeen paistaa; sen tähen piti taikina leivottaman
tuohilevyin eli ropeisiin, ja niitten turvin saataman uuniin ja
uunista ulos. Jos velliä keitti niistä jauhoista, niin
laskeusivat ne pohjaan, saven taikka mullan tavoin, eikä
paisuneet eli karsuneet ne ollenkaan. Ne, jotka eellisinä
vuosina olivat lainanneet muille, olivat nyt ittekkin puutoksesa,
ja kaipasivat omaansa takasin ihmisiltä, joilla nyt oli kymmenen
kertaa vähemmin kuin siihen aikaan jona heijän täytyi
lainata. Ulosmittauksia seurasi toinen toisen päälle,
ja teki heijän tilaisuutensa vielä surkuteltavammaksi.
Kovin monet ovat jo siis nähneet viimmesen lehmänsä
myytävän; ja sitä tapahtuu vielä joka päivä.
*
Muutamia viikkoja sitten näjin minä, Kuhmon
ja Suomussalmen Kappelisa kulkiisani, monta taloa, eli maata,
aivan autiona. Niitten asujamet olivat muuttauneet rajan yli,
Olonetsin Lääniin, josa sanotaan olevan paremman ruvan
saaliin. Minä tapasinki muutamia, jotka juuri olivat muuttoreisullansa.
Yksi ja toinen niistä möi vähäisetkin talonkappaleensa,
joita heillä vielä oli, ja lähtivät matkalle,
ajatuksella ijäksensä eritä syntymämaaltansa;
muutamat aikoivat tulevana kevännä palata Venäjänmaalta.
Reisuilla, joita täällä tulee
tekemään, on matkustavainen tosiaan usein välikäessä
ruvanseikasta. Joski täällä kotoaan lähtisi
hyvillä evähillä, niin on ensiksi vaikia
syyä taloin pirteisä, kuin nälkäytyneitä
ihmisiä on huoneen täysi kattomasa syöjää
suuhun, ja ne luonnollisesti ajattelevat »Voi! kuinka
me olemma onnettomat tuon suhteen!» toiseksi täytyy
silloin aina jakaa jotaan kattojille, joski ne ei juuri
suoraan anokkaan; josta seuraa että matkamiehen eväät
ennen pitkää loppuvat, ja hänki saapi vuoronsa
nälkää nähä. Muuan minun Tuttuni
mainitti, että kuin hän, joku aika sitten, muutamasa
talonpojan pirtisä oli syöskennellyt eväitään,
oli yksi pienonen, kaheksannella oleva, poika tullut häntä
likelle, kattonut häntä, vähän hetken,
tarkasti silmiin ja viimmen sanonut: »Minun veljelläni
on nälkä». Se sanat oli poika sanonut niin
totisella ja jäykällä äänellä,
että kuulian syämmen niistä täyty liikkua,
varsin kuin ne tulivat lapsen suusta. Hänen veljensä,
jolle hän anoi, oli ollut monta vuotta vanhempi, mutta
monet viikot jo maannut sairasna. Kuin sairas oli ruokaa
saanut, oli poika erinomaisesti tytynynnä vetäynyt
ulemmaksi vieraasta, mitään ittellensä anomatta
ja merkkiäkään antamatta, että hänelläkin
oli nälkä, ehkä asia luultavasti taisi niin
olla, koska talosa ei ollut löytynyt muuta kuin petäjäistäleipää.
Semmosia täällä usein näkee matkustaisaan;
mutta välttääkseni ettei kirjani, joka pituuellaan
jo on tainnut väsyttää sinua, kasvasi vielä
pitemmäksi, minä en mainitte niistä mitään,
vaikka niistä olisi kyllä paljon sanomista.
Jos ruvan puutos nykyssä aikana on suuri ja kova, niin on
vielä surkiampi ettei ole pitkiin aikoin toivoakaan parempain
aikoin tulosta. Viimmessä syksynä oli niin suuri rukiinsiementen
puutos, että parahiksi puolet peltoja, tavallisuuen suhteen,
saatiin kylvöön, itävillä siemenillä;
Kevätkylvöin siementen puutos tulee uskottavasti vielä
suuremmaksi.
Nälkä, vaikka kyllä suuri, ei ole kuitenkaan ainoa
tuska joka nyt vaivaa maakuntaa. Kovin kuolettavaiset kulkutauvit
ovat seuranneet sitä kuin uskolliset matkatoverit. Nervfeeberi
ja Punatauti ovat jo kuolettaneet erinomaisesti paljon ihmisiä,
ja pitkittävät yhä samalla kovuuella kuin ennen.
Eellä mainittua tautia oli jo menneen vuoen alusa Suomussalmesa
ja Kuhmosa. Sieltä alko se vähitellen levetä etelää
kohen, ja oli jo ennättänyt Sotkamon Emäkirkon
lääniin, josa hän tuli yksiin punatauvin kansa,
joka menneen kesän syksypuoleen tultuansa Kajaanin etelä
maihin, alko levetä pohjasta kohen. Yksiin tultuansa ovat
nämät kulkutauvit uskollisesti auttaneet toisiaan kuolettaisa
yhtä toisen perään. Kummaksensa silloin tapasi
jonku talon josa ei ollut monia sairaita. Monisa taloisa makasi
jokainen henki tautivuoteesa; ja siis täyty vierasten kattoa
ja holhoa niitä. Monet talot jäivät kylmille, kuin
joka henki oli kuollut. Uuen vuoen aikana laskettiin joka kuuennen
hengen Sotkamosa kuolleen mainituihin kulkutautein. Kuinka luotettava
se lasku oikeen lienee, sitä minä en taija sanoa; mutta
kuin samat tauvit uuenki vuoen jälkeen ovat siellä niin
kovasti vallinneet, että joka viikkona kolme- ja neljäki
kymmentä ihmistä on niille uhriksi mennyt, niin on jo
nyt ainakin kuolleitten luku laskettava kuuenneksi eli viienneksikin
osaksi Pitäjän koko väestöstä. Paltamon
pitäjäsä ovat nimitetyt kulkutauvit yhtä kuolettavaiset.
Vähän aikaa sitten ei ollut koko Kajaanin kaupunnisa
usiampaa kuin kolme taloa vapaana tauvista ja sairaista, ja ainoastaan
Mieslahen kyläsä oli, joku aika sitten, enemmin kuin
sata henkiä kuollut.
Syy minkä tähen nämät tauvit ovat niin lavialle
levenneet, ja niin kuolettavaiset, on kahtalainen, ja sitä
ei ole helppo auttaa: 1:siksi sairasten kerjäläisten
kuljettaminen talo talolta ja kylä kylältä, jonka
kautta tarttuvainen tauti ennen pitkää tuli yleiseen
levitetyksi, 2:seksi ruvan puutos, eli sen kelvottomuus. Mitä
viimmeksi mainittuun tulee, niin olen minä vakuutettu, että
vähintäin toinen puoli kuolleista sairaista olisi tervehtynyt,
jos niillä olisi ollut kelvollista ruokaa. Onko se kumma
että se ihminen kuolee monta viikkoa maattuvasa ja kaiken
voiman kadottavasa tauvisa, viimmen saatuansa ruvan halun, on
pakotettu petäjätä syömään, ja jolla
välistä ei ole sitään syötävänä?
Mitenkä voipi huono vatta, joka semmosten tautein jälkeen
ei taho sietää helpostikaan vattasa sulaavia ruokia,
eikä niihin tottua, mitenkä se voipi kohta sulata kovaa
petäjäleipää? Ennen mainitulla, viimme vuoen
elosta leivotulla, leivällä, josa sitä löytyy,
samoin kuin muulla siitä valmistetulla ruvalla, vielä
lisäksi, erinäinen, vattaa turmelevainen ja pilaavainen
luonto. Kohta, sitä syötyä, alkaa vattaa purra;
ja se vaikuttaa monta muuta pahaa, jota siihen tottumatoin varsin
tuntee.
*
Suurimmalla kiitollisuuella ovat Kajaanin Läänin
Asukkaat, sekä Ruunulta että hyviltä ihmisiltä
vastaan ottaneet isoja lahjoja ja apuja onnettomuuensa huojennukseksi.
Se ainoastansa on valitettava, että surkeus on niin suuri
ettei sitä voi kokonaan estää eikä auttaa;
mutta sitä ei saata imehellä kuin ajatellaan, että
Kajaanin Läänin Asujamet, joski ne olisivat kovimmasti
hätäyneet ja suurimmassa tarpeesa, eivät kuitenkaan
hetikään ole ainoat, jotka apua tarvittevat.
Ruunu on lahjoittanut, lainannut ja myönyt helpoon hintaan
jyviä syötäviksi, ja vielä lisäksi huolta
pitänyt laittaaksensa Kevätkylvön siemeniä
talonpojille. Yhteisesti peljätään kuitenki, ettei
tarpeet täyvy niistä; mutta kiitoksen on kuitenki vähempikin
runsaasti ansainnut. Viiestä kymmenestä tuhannesta Ruplasta,
joka Ruunu on määrännyt vilua vaikuttavain Soijen
ja rämeitten ojittamiseksi ja muokkaamiseksi, Oulun Läänisä,
pitäsi jonkunlainen osa käytettämään
Kajaanin Läänin avuksi, niin että kohta keväistä,
kuin lumi ja kirsi on sulannut maasta, työn tekijät
saisivat työllä elatuksensa. Vielä lisäksi
on vaimoväelle valmistettu tila kehräämällä
elättää henkiänsä, ja sen tähen
on ostettu pellavia, hamppuja ja villoja jaettaviksi niille, jotka
ilmottavat haluansa niitä kehrätä.
Sairasten holhomiseksi, jotka ennen kerjäten kulkivat kylä
kylältä, on monet Lasareetit nyt järjestykseen
laitetut, sekä kaupunnisa että maalla. Mainitut Lasareetit
ovat niin omaa laatua, että niistä kyllä saapi
vähän laviammalta kirjoittaa. Ittekuki niistä on
valmistettu tavallisesta savupirtistä, johon on koko joukko
olkivuoteita laitettu lattialle. Niillä vuoteilla makaavat
Sairaat, eikä ole heillä muita makuuvaatteita eikä
peittoja.
Vaikka nämät Lasareetit kyllä taitavat niitä
silmään pistää, jotka semmosia eivät
ole nähneet, niin ovat ne kuitengin paljon hyvää
vaikuttaneet. Jos näihin, samoin kuin oikioihin Lasarettein,
olisi hankittu sänkyjä ja sänkävaatteita,
ja muita kapineita, niin olisi niitten osto kovin kuluttanut rahavaramme,
joita paremmin saatto käyttää ihmisten näljäntuskan
huojentamiseksi.
Nykyään on semmoisia Lasarettejä yheksän;
ja sairaita, joita niisä holhotaan, on jo 300; josta arvaa
että kuin yhesä pirtisä usein löytyy 50 sairasta,
taikka enemminki, niin on vaikia päästä ittekunki
tykö. Mainituista 300, jotka kaikki ovat tuiki köyhät,
ja joita kuletettiin, kuin kerjäläisiä, ympäri
kyliä, ennen kuin ne Lasarettein otettiin, olisi epäilemättä
toinen puoli, ja vielä enemminki, kuollut, jos ei näitä
Lasarettejä olisi toimitettu, joisa sairaita toki ei ole
aivan paljon kuollut. Luonnollisesti ei ottanut kukaan mielellänsä
vastaan kulkutauveilta saastuneita kerjäläisiä,
jonka tähen ne tavallisesti kuolivat taikka holhomisen eli
ruvan puutteesta. Monet niitä vaipuivat kyliin välille,
kuoleman uneen. Joku aika sitten tuli muuan vasta sairastunut
ihminen, jolla kuitenki vielä oli siksi voimaa, että
hän vaivoin kulekseli talo talolta, muutamaan taloon Sotkamosa,
rukoillen yösiaa. Pelvosta tauvin tarttuvan hänestä
taloon, oli emäntä käskenyt hänen mennä
muualle. Sen tähen oli Sairas lähtenyt matelemaan toiseen
taloon; mutta tauvin ja voimattomuuen käsiin oli hän
uupunut tielle, ja sinne heittänyt henkensä. Paltamosa
tapahtui, joku aika sitten, että muuan mies lähti kävelemään
muutamaan kaukaiseen kylään. Taipaleella kohtasi häntä
tauti niin yhtäkkiä ja kovasti, etä hän suurin
vaivoin, kohta kontaten, viimmen pääsi autiohon tervamiesten
mettä-Saunaan. Siinä makasi hän koko viikon aivan
ruvatta, ja kyllä kovasa pakkaisesa, eikä jaksanut hän
polttopuitakaan ulkoa noutaa sitä lämmittääkseen.
Sen ainoastansa oli hän voinut, että koota tervamiesten
vuoetoljet laattialta, ja sytyttää ne palamaan; mutta
kuinka pitkällinen semmoinen nuotio oli, ja mitä lämmintä
siitä lähti? - Viikon kuluttua löyttiin hän
sieltä melkeen kontettununna. Kuitenkin oli hänesä
vielä henki; mutta taloon tärkin kuljetettuna loppui
hän kohta. Monista muistakin olen minä kuullut puhuttavan,
jotka ovat nääntyneet teille ja sieltä löytty
taikka kuollunna eli vähisä hengisä. Monet, jotka
ei kehtaa kerjätä, ja viimmeseen hätään
asti kokevat kotonansa eleskellä, ovat samasa onnettomuuesa.
Monisa syänmaan torpisa, eli mökeisä, on joka henki
yhtä aikaa sairastunut; ja niisä ei ole siis ollut lämmityksenkään
hankkioita eikä petäjäisenkään ruan laittajia.
Sen kaltaiset vahingot ovat nyt tulleet enemmiten estetyiksi,
mainituin Lasarettein kautta, jotka vielä lisäksi ovat
pysäyttäneet kulkutauvit levenemästä maakuntaan,
sairasten kerjäläisten kuljettamisella kylä kylältä.
Minä olen jo maininnut mitä Ruunu on tehnyt hätäytyneen
maakunnan auttamiseksi. Melkeen yhtä paljon tulee maakunnan
kiittää monia erinäisiä hyviä ihmisiä,
jotka, osittain varalliset, mutta osittain ittekkin tarvittevaiset,
surkutellen kansaihmistensä surkeutta, ovat hellillä
syämmillä koonneet apua heijän onnettomuutensa
huojennukseksi. Niitten lahjat ja avut jo enemmiten tulleet
Suomen-Maan Aviiseisä luetelluiksi; jonka tähen
minä täsä en nimitä yhtään
erinäisesti. Mutta siihen siaan minä tahon mainita
kuinka niitä lahjoja hätäytyneitten avuksi
käytetään. Läänin Maanherra, joka
kaikella lailla ja kaikella kunnollansa on kokenut eesauttaa
Lääninsä hyvää, ja itte kulkenut
ympäri kaikki pitäjät, tarkemmin tutkiaksensa
kunki tienon tarpeet, on joka pitäjähän säätänyt
ja laitattanut Köyhäin-holhomisen Seuroja (Komitteeoja)
joitten tulee köyhille jakaa, heille lähetetyt
lahjat, ja tili tehä jaosta. Niihin Seuroin kuuluvat
tavallisesti Kirkkoherrat, Nimismiehet, muut Herrasmiehet
pitäjisä, Kirkkoin Kuudennus miehet, ja muita
ymmärtäväisiä Talonpoikia. Minä
olen muutaman kerran ollut saapuvilla niisä javoisa,
ja nähnyt kuinka ne toimitetaan. Köyhiä kokoupi
kylistä, joukottain, oottain apua. Suurimman osan niitä
on Komitteea kattonut tarvittevaisiksi; mutta monet arveleepi
se vielä tulevan toimeen avuttakin. Eellimäisille
jaetaan sitten, siihen kattoin kuin kusaki mökisä
eli peretkunnasa on paljon väkiä, 1, 2, 3, ja
neljäkin, kappaa jyviä, peretkuntaan, joita lahjotetuilla
rahoilla on ostettu. Ei tosiaan sillä tavoin tule paljon
kunki osalle; mutta hyvä on vähäkin suurus
petäjän sekaan.
Jakaakseni sinulta tänne lähetetyt lahjat, joita muutamat
Tutentit, seurueessaan, ovat koonneet Köyhäin avuksi
Kajaanin Läänisä, kuttuin minä Kajaanin Kaupunnisa
kokoon, erinäiseen Komitteeaan, Kaupunnin Pastorin ja muut
Herrasmiehet, jotka, tuumattuansa muittenki kansa, päättivät
jakaa mainitut lahjat Kahelle toista kymmenelle köyhälle
peretkunnalle, joista jokainen oli semmoinen, ettei sillä
ollut leipäpalaakaan huomeseksi. Siinä me kyllä
teimmä vastoin sinun ja muitten Antajiin tahota, jonka jälkeen
mainitut lahjat piti jaettaman 2:helle eli kolmelle köyhälle
peretkunnalle, sitä tuntuvammaksi avuksi heille. Mutta siihen
luulin minä olevan sen enemmin syytä suostua, kuin sinä
kirjasasi mainittet, ettei minun kuitenkaan välttämättömästi
tarvinnut täyttää teijän mainuttua toivoanne.
Kuitenki koettiin, lahjoja jakaisa, sitäkin muistaa. Kolme
köyhintä peretkuntaa sai siis kukin likimääriin
20 paperiruplaa, ja muut vähemmin. Muuan köyhä
Torppari, monen pienen lapsen kansa, jonka ainoa lehmä myötiin
velan tähen auksionisa, sai niin paljon teijän lahjoistanne,
että hän sillä itte saatto huutaa lehmänsä
auksionista. - Mielelläni minä eeskantasin näitten
köyhäin, teijän lahoistanne osallisiksi tulleiten,
peretkuntain kiitoksia ja siunauksia, niitten hyville, tuntemattomille
Antajille, jotka omista vähistä varoistansa ovat koonneet
heille niin suuren avun; mutt'en minä taija heijän syämmiinsä
kieltä kirjoittaa. Osottakoon Taivan Jumala kuullensa heijän
siunauksensa ja toivotuksensa teijän onneenna ja menestykseennä!
- Ja nyt hyvästi!